Gudom – Ganesha

Har på senaste tiden varit väldigt intresserad av den hinduiska Guden Ganesha, eller Ganesh som han också kallas för.
Det började med att jag köpte ett linne i en affär med en stor bild av Ganesha på, sedan visade min pojkvän mig en bild på en elefantunge och inatt, då det var strömavbrott och vi låg i sängen i mörkret, så såg vi att skuggan från crosstrainern liknande en elefant. Blev väldigt mycket elefanter i mitt liv på så kort tid så jag tänkte att jag skulle ta och kolla upp vem Ganesha egentligen var.

Ganesha är en hinduisk gudom som är son till Shiva och Parvati. Det finns flera myter om hur det kom sig att han har ett elefanthuvud, men de avslutas oftast med att Shiva av någon anledning hugger av sin sons huvud, och när han insett vad han gjort, så springer han iväg och hugger huvudet av en elefant och väcker Ganesha till liv igen genom att ge honom huvudet. Som ännu ett tecken på sin ånger, gör Shiva Ganesha till en av de större gudarna och man måste tillbe honom innan man tillber någon annan, även Shiva själv.

Ganesha är Kunskapens, Lyckans och Välgångarna Gud. Han hjälper människor att överkomma svårigheter.

Blessed Be

Leave a Reply

