Blog Prompt: First Harvest

 

 

I thought I’d start doing blog prompts, that you can find on this awesome site/blog, Pagan Blog Prompts!
This is a tricky one though, since I don’t really have a place where I can harvest herbs and the like, but a friend of mine, Anton, and I are going out midnight harvesting sometimes this week. It means we’ll sneak around forests, public gardens and open, grassy places and harvest things we think we’ll like to have and need during the autumn/winter. It’s going to be really fun! We won’t be doing  anything illegal, I assure you. But the less people staring, the better.

Any suggestions on what I should be looking for?

 

2 Comments

  1. Emelie said,

    August 16, 2011 at 8:51 am

    Hej!

    Ang. dieter.
    -Jag anser inte själv att man skall utsätta kroppen för sådan stress. Framförallt inte LCHF då kolhydrater är det främsta bränslet för vår hjärna. En låg period för länge sedan skärde jag ner på kolhydrater, och både jag själv och min omgivning upplevde mig som förändrad. Jag blev glömsk och det kunde till och med hända att då jag diskuterade med någon kunde jag bara tappa ordet, precis som om jag fick en blackout. Orden försvann, min hjärna blev tom som ett vitt a4-ark. Det var hemskt! Och framförallt mindre kul om man konverserade med folk man inte känner, vilket jag gjorde och fick gå där ifrån, vilket resulterade i en hemsk ångest. Mitt humör blev även förändrat, jag mådde dåligt. Såklart är detta en individuell fråga också, men det finns ju en anledning till att folk brukar säga att man blir “dum” utan kolhydrater. 😛

    Jag ser numera rött på allt som har med dieter att göra, och det är jag som väl inte ensam om att göra. Man skall inte exprimentera med födan i den meningen att man skall skära ner och utesluta energi/livsmedel som kroppen behöver för att förbli i balans i kropp och själ.
    Inom till exempel Ayurveda filosofin anses övervikt vara ett uttryck för obalans, även undervikt. Kommer personen i balans igen försvinner övervikten/undervikten. Och detta är inte genom att utsätta din kropp för stress iform med olika dieter som vi människor har snickrat ihop, många dieter uppstår bara för att människor försöker att “sälja en metod.”
    Beroende på vilken dosha som är dominerande inom dig, finns det livsmedel som är att föredra och även livsmedel som just du bör skära ner på för att inte hamna i obalans. Att anpassa sig någolunda efter detta brukar vara A & O för att bibehålla din hälsa och balans. Nu får du såklart inte tro att jag utgår från att du inte har hälsa då jag använder ord som “dig”, “du” och “din”. 🙂
    Men är det så att du själv funderar på vilken diet som är passande för just dig, säger jag bara: bojkotta allt som har med sådana dieter att göra. Värt att komma ihåg är att allt är en diet, det du äter vara sig du bantar eller inte är en Diet. Det uttrycket används många gånger lite tokigt. Men just dieter anpassade till viktminksning tycker jag alla ska hålla sig ifrån då det inte är ett konstant kostupplägg. En diet skall vara hälsosam i den mening att den skall vara hälsosam och möjlig att hålla i resten av ditt liv. Här kan både LCHF och andra diter i dessa slag skapa förödande konsekvenser för både din kropp och din själ.

  2. Sunfire said,

    December 29, 2011 at 11:42 pm

    Sounds like a lot of fun. I’m not sure where you are, but I bet you can find quite a bit of useful things in the ‘mundane’ and ordinary plants that people use in landscaping…. Check some books on your local foliage and see what you come up with.


Leave a Reply

